نکاتی مهم در مورد نمایشگر های صحفه تخت

این نوشتار در واقع یک یادآوری کلی و راهنمایی برای دوستانی است که به تلویزیون‌های مسطح‌  علاقه پیدا کرده‌اند و تمایل به خرید یکی از مدل‌های آن دارند. از این‌رو نگاه مختصری خواهیم داشت به تکنولوژی‌ها و امکاناتی که به طور معمول یا ویژه توسط این موجودات ارایه می‌شوند! 
● گونه‌های تکنولوژی تصویری
این نوشتار در واقع یک یادآوری کلی و راهنمایی برای دوستانی است که به تلویزیون‌های مسطح‌الشکل علاقه پیدا کرده‌اند و تمایل به خرید یکی از مدل‌های آن دارند. از این‌رو نگاه مختصری خواهیم داشت به تکنولوژی‌ها و امکاناتی که به طور معمول یا ویژه توسط این موجودات ارایه می‌شوند! 

● گونه‌های تکنولوژی تصویری 

تلویزیون‌هایی که در بازار ایران یافت می‌شوند یا از تکنولوژی LCD بهره می‌برند یا از قبیله Plasma هستند. در بازارهای جهانی گونه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که در ایران‌زمین طرفدار ندارند. برای مثال، تکنولوژی OLED در برخی تلویزیون‌ها عرضه و Mitsubishi نیز Laser TV خود را با قیمتی تخیلی روانه بازار کرده است. به هر حال شما به دو گونه LCD و Plasma فکر کنید! 

● کیفیت تصویر 

این مشخصه رابطه مستقیمی با تعداد نقاط نمایشی (Pixel) پانل نمایشگر دارد. تعداد کل پیکسل‌های نمایشگرهای مسطح کنونی بین 800 تا یک میلیون و 200 هزار متغیر است. این عدد از ضرب تعداد پیکسل‌های عرض و ارتفاع پانل حاصل شده است. برای مثال، نمایشگری که از استاندارد HD 720 و رزولوشن 1280 * 720 پیکسل پشتیبانی می‌کند، 920 هزار پیکسل و نمایشگرهای مدرن که از استاندارد HD 1080 و رزولوشن 1920 * 1080 پیکسل پشتیبانی می‌کنند، 2 میلیون پیکسل دارند. 

● روشنایی و کنتراست 

تلویزیون‌های LCD از لامپ‌های CCFL یا تکنولوژی جدید LED برای تولید نور سفید استفاده می‌کنند. تلویزیون‌های Plasma از مکانیزم دیگری برای تولید نور سفید استفاده می‌کنند. شدت روشنایی Britnessدر مدل‌های مختلف متفاوت است وابستگی بسیاری به محل نصب تلویزیون دارد. هر چه روشنایی محیط بیشتر باشد لاجرم باید از مدل‌هایی با شدت روشنایی بالاتر استفاده کرد. روشنایی مدل‌های معمولی بین 300 تا 450 نیتس است. نیتس اصطلاحی است که به جای کاندلا بر متر مربع به‌عنوان واحد شدت روشنایی به کار می‌رود. در انتخاب میزان روشنایی مناسب،‌ دقت زیادی داشته باشید. تلویزیون‌های Plasma روشنایی بیشتری نسبت به تلویزیون‌های LCD دارند، اما در صورت ثابت ماندن طولانی‌مدت تصویر، با پدیده عجیبی به نام سوختگی پیکسل مواجه خواهید شد. 
درباره کنتراست تصویر که رابطه مستقیمی با شدت روشنایی دارد در ستون کناری صحبت شده است. 

● نسبت تصویر 

نسبت عرض به ارتفاع نمایشگرهای CRT قدیمی 4 به 3 است. البته این موضوع برای نمایشگرهای LCD قدری متفاوت است، زیرا نمایشگرهای CRT پیکسل‌های ثابت و مشخصی ندارند، اما پیکسل‌های نمایشگرهای LCD به‌صورت فیزیکی روی پانل قرار دارند. از این‌رو اصطلاح رزولوشن پیش‌فرض (Native) در این‌باره بسیار استفاده می‌شود. البته می‌توان میزان رزولوشن این نمایشگرها را افزایش داد، اما نباید انتظار داشت که کیفیت تصویر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد! 
نسبت تصویری تلویزیون‌های مسطح 16 به 9 و استاندارد مورد استفاده آن‌ها HD 720 و HD 1080 است. بسیاری از نمایشگرهای کامپیوترهای کنونی نیز با این نسبت تولید می‌شوند. برخی مدل‌های جدید با نسبت 16 به 10 تولید می‌شوند. استاندارد این نمایشگرها WUXGA+، WUXGA و WQXGA است. رزولوشن پیش‌فرض بیشتر آن‌ها 1680 * 1050 است. 
این را نیز بدانید که برخی تلویزیون‌های جدید با نسبت 21 به 9 تولید شده‌اند و از رزولوشن 2560 * 1080 پشتیبانی می‌کنند. این نمایشگرها به‌ طور اختصاصی از فیلم‌های سینمایی پیشرفته (Cinemascope) پشتیبانی می‌کنند. 
 

● پشتیبانی دیجیتالی 

اطلاعات به دو صورت به نمایشگرها منتقل می‌شوند، آنالوگ و دیجیتال! 
نمایشگرهای دیجیتالی می‌توانند به کامپیوتر متصل شوند. بیشتر آن‌ها مجهز به ورودی‌های دیجیتالی مانند DVI-D، USB یا رابط فوق‌العاده جدید HDMI هستند. این موجودات برای پشتیبانی از امکانات متعدد دیجیتالی با قابلیت HDCP سازگاری دارند! 
رابطه مستقیمی بین نسبت‌های تصویری 16 به 9 و پشتیبانی از تلویزیون‌های با کیفیت بالا وجود دارد. مدل‌های جدید از استاندارد HD 1080 پشتیبانی می‌کنند و بیشتر امکانات دیجیتالی مانند رابط‌های پیشرفته HDMI 1.3 را به همراه دارند. 
 

● صدا 

دو بلندگوی نازنین روی بیشتر تلویزیون‌ها وجود دارند، این در حالی است که بیشتر آن‌ها این امکان را فراهم ساخته‌اند تا از بلندگوهای متعدد و استانداردهای پیشرفته صدای دیجیتالی مانند Dolby Digital و DTS با هفت یا هشت بلندگو پشتیبانی ‌کنند. برخی مدل‌ها بلندگو ندارند. همچنین برخی مدل‌ها از امکانات پیشرفته‌تر صوتی پشتیبانی می‌کنند. این امکانات تاثیر بسیاری در افزایش قیمت دستگاه دارد! 
 

● جعبه همراه کنترلی 

بخش‌های پردازشی و کنترلی دستگاه باعث افزایش ضخامت دستگاه‌ها می‌شوند. در برخی مدل‌ها، سازنده، این بخش‌ها را -که تمامی پورت‌ها به آن‌ها متصل هستند- در جعبه‌ای مجزا قرار می‌دهد و از پشت تلویزیون خارج می‌کند. این عمل باعث می‌شود که وزن دستگاه کاهش یابد و ضخامت آن به میزان قابل توجهی کاسته شود! 

● امکانات جانبی 

دستگاه‌های پخش فیلم DVD و Blueray و گیرنده‌های پیشرفته امواج تلویزیونی از جمله امکاناتی هستند که به‌ صورت پیش‌فرض در داخل بدنه برخی مدل‌ها تعبیه می‌شوند. همچنین دستگاه کنترل از راه‌دور این دستگاه‌ها، قابلیت‌های مفصلی دارند و به کمک آن‌ها می‌توان تمامی امکانات تلویزیون را مدیریت کرد. 
این را نیز گفته باشم که شرکت‌های مختلف، امکانات اختصاصی برای مدل‌های مختلف عرضه می‌کنند که نمی‌توان در این فرصت کوتاه درباره آن‌ها صحبت کرد. 

 

فروش : مهندس مجتبی کیانی صابر   09122876523

مشاوره فنی: مهندس مرتضی کیانی صابر  09125962967

دفتر مرکزی :   02177687411     02177687416

● و نکات دیگر 
مصرف انرژی، عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. لامپ‌های CCFL و مدل‌های Plasma انرژی زیادی هدر می‌دهند و بسیاری از مدل‌های LED تدابیر عاقلانه‌ای برای این موضوع اتخاذ کرده‌اند. وجود حسگر هوشمند تشخیص میزان نور محیط و تنظیم روشنایی تلویزیون‌ها، تشخیص خودکار بهترین تصویر و موارد دیگر از امکاناتی است که توجه به آن ضرر ندارد. 
خریدار ایرانی باید بداند که مشاهده شبکه‌های تلویزیونی داخلی روی مدل‌های دیجیتال چندان دلچسب نیست، اما دیدن فیلم‌های DVD با پشتیبانی Full HD تجربه کم‌نظیری است. 
دیگر اینکه، برای منازل ایرانی استفاده از مدل‌های 37 تا 45 اینچ توصیه می‌شود که هم فضای کمتری اشغال می‌کند و هم قیمت مناسبی دارد. به خاطر خواهم داشت که در فرصتی مناسب درباره قیمت تلویزیون‌ها صحبت کنم. 
این مطالب بیشتر جهت یادآوری گردآوری شده بود،‌ همین!

 

فروش : مهندس مجتبی کیانی صابر   09122876523

مشاوره فنی: مهندس مرتضی کیانی صابر  09125962967

دفتر مرکزی :   02177687411     02177687416

 

مطالب مرتبط
    تنظیمات
    برچسب ها

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    7 + 3 = ?